101126

Lady Dahmer är en av de bloggar jag följer. Hon är högljudd, står för vad hon tycker - och tycker gör hon mycket, samt skriver om det. Speciellt om genus. Jag är inte så insatt - mest för jag inte ser problemet, vilket kan bero på många saker som jag kan skriva om en annan gång...

Igår skrev hon ett inlägg om barnböcker som utmanar den stereotypa könsrollen - och så tog hon upp en bok som handlar om ett av hennes favoritämen. Den heter "Kalle som Lucia" - som handlar om Kalle som vill vara lucia och när han blir framröstad så ifrågasätter de vuxna det.

Och jag måste bara undra, är detta ett stort problem? Alltså killar som vill vara lucia och inte får?

Själv har jag varit allt man kan vara i ett luciatåg flera gånger om; lucia, tärna, tomte och pepparkaka - tillochmed julgranskula ett år.

Fast jag kan ju iochförsig vara lite influerad av min pappa med - ett år ställde nämligen han och hans vänner upp och var luciatåg. Det var en upplevelse! ;)

Och när jag ser bilder från våra luciatåg från dagis, så ser jag bara en blandad kompott av allt och alla. Och jag ser killar som är både lucior och tärnor! Inga problem what so ever!?

Låg- och mellanstadiet minns jag inte att vi hade luciatåg. Dock hade vi det på högstadiet - det var ett litet gäng killar med faktiskt, mest tror jag det var för att slippa lektioner, men ändå. Halv-macho typen var de också - så jag finner det föga sannolikt att någon av dem velat vara lucia. Det var ingen som uttryckte sin önskan iallafall. Men OM någon av dem nu hade gjort det hade det säkert blivit så. Jag kan riktigt se det framför mig...

Nej, här kan jag inte sitta - mera tentaplugg finns att läsa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0