024

Alltså, vilken jävla debatt det blivit om den där kvinnan i melodifestivalen som råkade ha lite hår under armarna. Och jag har försökt, verkligen försökt förstå vad som är grejen? Har människor i Sverige plötsligt gått och blivit livrädda för hår? Det är inte direkt så att kvinnan såg ut som Chewbacca, utan det var en liten toffs under armen - den bits inte, jag lovar! 

Men alla jävla nättroll har haft en riktig gottevecka iallafall; ett argument är att det är äckligt?! Jaha, jag kan tycka att en mustach är äcklig - men inte tänker väl jag tvinga dig att raka bort den för det!? Ett annat argument är att det är stötande. Eh, du finner alltså det faktum att en annan människa inte rakat sig stötande? Okej, jag tycker att nättroll som inte tänker längre än näsan räcker är stötande - men ni får ju uppenbarligen finnas! Låt bli att titta om det stör liksom! Ett tredje är att hon inte skulle bry sig om sin hygien! Hur man kan få fram det genom en bild på en armhåla vet jag inte. Hon skulle mycket väl kunna vara världens mest renliga person for all we know! 

Och då kommer man liksom till roten av problemet - för att håret var bara en katalysator; men detta beteende att folk tror att de kan sätta sig över andra och döma dem, den mentaliteten trodde jag vi lämnade bakom oss på högstadiet. Men tydligen inte! Gömmer sig bakom yttrandefriheten gör de med, eller gömmer sig och gömmer sig - de skriker yttrandefrihet när någon säger åt dem att sådär kanske man inte ska bete sig! Skulle vilja se vad de säger till en mobbare i mellanstadiet som kallat någon annan för hora/blatte/idiot eller whatever och som säger yttrandefrihet när de säger åt hen att det beteendet inte är okej. Det argumentet skulle inte hålla va? 

YTTRANDEFRIHET, JA! RÄTT ATT KRÄNKA, NEJ!

Men ja, om det fortfarande finns vuxna som beter sig på det där viset - ja, då kanske det inte är så konstigt att det finns mobbning i våra skolor. Eller som mamma alltid sa när vi barn bråkade om ingenting - det är inte konstigt att det blir krig här i världen när inte ens ni kan hålla sams!

Rädda, vilsna små själar som måste hävda sig genom påhopp och elakheter på nätet bara för att någon annan vågar vara sig själv och inte som alla andra och följa normen. Tycker synd om nättrollen!

Rakar jag mig själv då? Ja, jo, benen kan väl få sig en omgång på sommaren - men mest för det är så tråkigt när algerna fastnar i håret när man badar ;) Under armarna? Tänker inte ljuga och säga att det aldrig händer, för det gör det - men inte särskilt ofta alls.

Och btw; vart kommer argumentet om att man inte får ligga om man har hår under armarna (eller någon annanstans)? Inte ett problem jag stött på! ;)

Och förresten om du kräver att någon annan ska raka/vaxa - DÅ FÅR DU OCKSÅ GÖRA DET! Rätt ska vara rätt :p

Andra klocka röster i debatten;
http://ajour.se/kronika-det-handlar-inte-om-en-harig-armhala/
http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/fangas-i-tv-med-orakade-armhalor-da-fortjanar-du-att-mobbas-och-trakasseras-pa-internet/
http://www.hannafriden.com/fragor-och-svar/fraga-far-jag-tycka-att-armhar-ar-ackligt-om-jag-vill-om-inte-varfor/
http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/march/varfor-tror-framlingar-att-deras-asikt-har-be.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0