100218

Idag har jag tagit det lugnt. Ska försöka gå ut och gå en sväng på eftermiddagen - ska bara ladda iPoden först. Man kommer ju inte alltför långt utan musik.

Läser en kurs nu som heter "Förebyggandets Konst" (och så någonting mer jag glömt) - men handlar iallafall om preventivt arbete kring psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Och jag känner lite att jag inte är i mitt rätta element. Är intresserad av av själva 'psyk' delen - men någonstans känner jag att jag måste ha missat att läsa vad kursen skulle handla om. Jagmenar, jag är inte lärare, jag jobbar inte för kommunen (eller jo men på fel område) och jag är defenitivt inte någon socionom! Och kursen verkar mer eller mindre vara inriktad till dem, speciellt till personer som jobbar inom skolan. Så ja, inte mitt område. Men det är ändå rätt så intressant.

Är rätt så säker på att jag också missuppfattade uppgiften som jag gjorde. Men, isåfall får jag göra om den. Det var ju inte direkt så att vi fick några konkreta instruktioner. Men men, den handlade i korthet om att vi skulle söka upp lokala undersökningar/enkäter som gjorts rörande barn och ungdomars psykiska hälsa. Och sedan analysera utefter litteraturen.

Det fick mig att fundera på ifall jag själv fyllt i några undersökningar om detta? Men det enda jag minns är att vi fick svara på matenkäter. Och till viss del kan jag förstå syftet med det, men ändå, man har inte alltför mycket att säga om mat. ... Eller, på gymnasiet fick jag svara på en undersökning - men det är ju fel kommun!

Ett annat minne som flöt fram i mitt minne igår hör egentligen inte till ämnet men det fick mig att fundera. Det var iallafall på högstadiet och jag tror vi hade någon form av temavecka eller dylikt. Iallafall - så fick vi (anonymt) fylla i som ett formulär om hur vår drömpartner såg ut och var och sedan så sammanställde lärarna det till ett diagram. Och svaren var väl inte helt vad man väntat sig, utan snarare det motsatta. Även om det var några enstaka som skrev blond och stora bröst. Men flertalet ville ha 'normala' tjejer - samma sak för tjejerna, tvättbräda stod inte dirket högt på listan - vilket killarna trott.

Och jag tror att vi snarare kämpar mot våra egna demoner och hur vi tror att andra vill att vi ska vara, än mot ett verkligt ideal. Och jag förstår inte varför det måste vara så? Ibland skulle jag bara vilja resa tillbaka i tiden till ett yngre jag och få mig att förstå att jag dög som jag var. Ibland skulle jag väl också vilja ge mig själv en bitch slap. Har alltför många "what ifs"! Men, det är inte lätt att vara på topp när man ligger på botten!



"Jag tycker att den som kom på snö borde få en ordentlig och välriktad pungspark."

Kommentarer
Postat av: Helen

Ja gillar citatet i slutet :P Och håller med helt och hållet !!

2010-02-22 @ 14:06:28
URL: http://helkal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0