110224

Pinsamt; har döpt föregående inlägg till 100222 istället för 110222! Shit. Jag vet inte ens vilket år det är! ;)

Kolla på detta - och bli imponerade! Det där skulle jag inte kunna göra, och ingen jag känner heller om jag tänker efter. Man kan lätt konstatera att han har lite mer arm muskler än yours truly, men, det har ju å andra sidan än femåring också så... (Man ska ha lite självdistans!) Kanske ska visa det för P så han blir lite motiverad - han har lite av en seg, envis sida när han vill! Han skulle säkert slänga sig runt bara för att visa att han kan! (Snubben i videon gör det på 20 sekunder!)



Och nu ännu ett inlägg i genus debatten. (Jeez har verkligen snöat in på den va?)

Vad som fått mig irriterad undrar du? Detta!

Ska jag inte få visa mina framtida barn Disney filmer nu heller? Va fan? Disney filmer är ju det bästa som finns! Är man deppig är Disney musik typ det ända som gör en glad ju!

Bara för att en del tycker att de eventuellt porträtterar männen som starka och våldsamma och kvinnorna som svaga och underkastade? Eh, *räcker upp handen* - har ni sett Disney filmer på länge? Kvinnorna har inte varit svaga sen Snövit och Askungen.

För att radda upp några!

Ringaren i Notre Dame; Esmeralda - skulle inte vilja kalla henne svag någonstans. Eller är ni bara irriterade på henne för att hon valde den "snygga" killen i slutet? Gillade ni inte kläderna? (Den disskusionen är lite oxymoron - då ni vill att man ska klä sig som man vill, men ändå inte? Då ni anser vissa kläder vara "fel"?)
Mulan; hon är ju en soldat ffs! Blir inte mycket tuffare än så! Trotsar alla för något hon tror på. What's not to like?
Aladdin; Jasmine - Här har vi visserligen en riktig prinsessa, men hon vill inte vara det. Följer inte mallen och försöker inte passa in. Väntar på riktig kärlek, som inte nödvändigtvis måste vara en prins (och det är han inte heller). Slåss och skäller. (Svär inte, men det är ju trots allt Disney!)
Skönheten och Odjuret; Belle - Går sin egen väg. Klär sig inte som männen vill. Rådissar det övetydliga manliga idealet (Gaston) och väljer istället odjuret. Alltså ser hon igenom ytan och bryr sig inte bara om utseende. Hon tar sin fars plats i slottet. Hon är stark!
Tarzan; Jane - Okej, Jane är lite i det mest pimpinetta laget i början av filmen. Men hon utvecklas, så cred för det! Dessutom är hon orädd! Klänger och klättrar och aldrig någonsin hör man henne klaga över sina kläder! Hon far nämligen runt i klänning...

Har inte sett nya trassel - men huvudpersonen där verkar ju vara en stark, hårdhudad och envis. Så jag gillar de sk. "Disney prinsessorna" och ska med glädje visa dom för mina framtida barn. Däremot; kommer jag inte visa dom program som "Hannah Montana" - där går min gräns, inte pga. av något genus tänk eller feministisk teori utan pga. att jag har personliga problem med detta! Och tuggummi-tuggande-blonda-anorexia-fjortisar-somintekantänkasjälv-syndromet! ... Gah! Jag ska lära mina barn att lyssna på P!NK! (Lyssna och tänk; Stupid girls!)

Och dissa inte de lyckliga sluten. Alla vet vi väl att det inte riktigt fungerar så i den verkliga världen - och visst, vi ska lära våra barn att man inte kan få allt och världen ligger inte i något rosa-rött skimmer framför oss! Men, vad har det med Disney att göra? Att dom har lyckliga slut påverkar ju inte det. Hör inte ens ihop. För alla kan vi väl få drömma oss bort ibland. Det behövs, som en coping mekanism för den verkliga världen!

Men, är det så att vi bara ska ge dom "verkliga världen" - jamen visa Big Brother direkt då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0