110220

Någonsin hört uttrycket; att göra en stack av ett strå? Lite så ser jag på den pågående (lite trendiga) debatten kring kläder och det faktum att kläder är uppdelade i två sektioner; för killar och för tjejer.

Och jag tänker; är det så konstigt egentligen? Jag menar, vi har ganska så annorlunda kroppsbyggnad - så det är väl inte en helt dåraktig tanke att vi ska ha kläder som passar därefter?!

Och när jag läser ord som; "könsneutrala kläder" då vill jag bara kräkas. Könsneutralt (ryser) vad är det? Ska alla springa runt i gråa formlösa säckar då eller? Bara för att vara lika. Är det vad vi vill med feminismen? För isåfall vet jag inte om jag vill vara feminist!

Och jag tycker verkligen att man ska passa sig för att dela in färger i samma fack - ex, rosa är bara för tjejer och blått är bara för killar. För jag undrar, hur länge har det verkligen stämt överens med verkligheten? Inte på många år faktskt! Och hetsen där över gör snarare att man inte vågar ha på sig det man vill pga. rädsla för att bli dömd pga. hur man ser ut.

Hur tråkig skulle inte världen vara om alla såg likadana ut?

Kläder får för mig jättegärna fortsätta vara uppdelat i killkläder vs. tjejkläder - det rör mig inte i ryggen!

Vad jag dock stör mig på är att tjejkläder (om man nu måste kalla dom det) ofta inte är bekväma och hindrar rörelse förmåga. Det borde faktiskt inte kunna vara så svårt att sy ett par jeans i bra (hållbart) tyg som både är snygga, passformade och tillåter dig att andas, springa och vad som helst. Det är där saker och ting behöver ändras!

Och när ni ändå är igång, dom "tuffa" trycken på t-shirts ni har där på killsidan - skicka över dom på tjejsidan också, okej - så slipper jag köpa eran formlösa!

Och ni som påstår att man inte kan springa eller röra sig i kjol/klänning - ni har fan inte försökt! Jag vet att det går! Så dissa inte kjolen, okej! (Även om jag själv gjorde det i 10 års tid, bara för att det inte var min 'stil'.)

Men; Barnkläder i enstorlek ska vara lika stora - på både kill och tjej sidan! Eftersom dom ännu inte utvecklat olika kroppsformer utan ser likadana ut, och har samma förutsättningar! Underkläder för barn är en total bojkott - eftersom dom inte har ngt att stoppa i dem så att säga! Och objektifiera barn är det sista jag vill att vi ska göra!

Vad jag efter många om och men vill komma fram till är; att jag inte tycker det är några som helst fel på att klä sig så att ens former och attribut syns (om det är det man vill). Butikerna gör inte fel som säljer kläderna till oss samt delar upp i olika avdelningar - dom säljer det dom får in, och vi väljer det vi vill köpa. Om vi ska ha förändring, gå på tillverkarna - få dom att göra plagg som kan användas och inte bara är till för att se söt ut i.

Men främst av allt - det är tillåtet att snika över till "den andra sidan" ibland om det nu är så att kläderna där har större appeal än dom du har framför dig! DU bestämmer över din stil. DU bestämmer vad du ska ha på dig. Om det så är limegröna byxor och en lila topp! Stå för den du är. Och låt andra vara som dom vill!

Vi behöver snarare en attityd förändring än en klädrevolution!

Relaterat:
http://www.ketchupmamman.se/2011/02/varfor-blir-aldrig-nagon-upprord-over-detta/
http://ladydahmer.se/2011/february/vill-du-vara-dig-sjalv-skyll-dig-sjalv-om-du.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0