110411

Ingen kan väl ha undgått att Frankrike idag har infört en ny lag (eller lagen har väl funnits ett tag, men den började gälla idag) som säger att man på allmän plats inte får bära niqab och burka. Vilka är två sorters heltäckande slöjor, dvs. så att man inte ser personens ansikte. Vanlig slöja (där ansiktet då syns) är dock fortfarande okej att bära.

Är det bara jag som tycker detta är en bra lag?

Religionsfrihet i all ära, men rättssäkerhet då? Jag säger absolut inte att kvinnor med vare sig burka eller niquab begår mer brott än någon annan. Jag menar bara, att om de gjorde det så skulle det vara aningens svårare att identifiera dem. Eller har jag fel? Samma som demonstranter som täcker ansiktet för att försvåra/förhindra identifiering...

Jag är ganska så liberal, så för mig så får du ha på dig vad som helst och du får se ut precis hur du vill (go wild färga håret grönt). Du får tro på vad du vill (det finns lite att välja på) och du får be till en helig gnu om det är så du vill ha det. Så länge det inte skadar någon annan! Och nej, slöjan i sig skadar inte någon. (Förutom att jag anser den vara kvinnoförtryckande, och att det inte finns några egentliga ramar inom vederbörande religioner som tydligt kräver bärandet - men det är en annan historia!) Men jag tycker inte att det är helt fel att man framför sig ser vem det är man har att göra med. I alla situationer...det ser jag som en rättighet!

Jag skulle vägra vård, om det kom in en läkare/sköterska vars ansikte jag inte kunde se - jag skulle vilja ha någon annan (det kan dessutom omöligen vara hygieniskt?!). Och som lärare till mina framtida barn vill jag också ha någon jag kan se i ansiktet, som de kan se i ansiktet. Det är en fråga om tillit! Och jag vet inte om jag kan komma på så många yrken (utöver telefonförsäljare) där det faktiskt skulle passa sig...

Det betyder inte att jag är vare sig främlingsfientlig eller dumihuvudet! Det betyder bara att jag vill veta vem det är jag har att göra med - jag vill se personen inte en bit tyg!

Och nej, jag tycker inte man kan åberopa religionsfrihet och kräva vad som helst! För om vi ska göra det så måste vi ju tycka att det är helt okej att de stenar folk till döds också - och det gör vi ju inte?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0