101014

Försökte skriva på twitter, men hur jag än gjorde så blev det för långt för mina 140 tecken och lika bra var nog det. Mina inlägg är kända för att bli långa när jag är irriterad över saker och ting. Idag är det EU (inte helt ovanligt), Katolska kyrkan och Abortmotståndare! Men framförallt det här. Det är en artikel från Sydsvenskan, ta er gärna tid att läsa den. Så kanske ni ser min sida - eller, ja inte bara min sida, utan varenda normalt funtad människas sida!

EU har återigen bestlutat något som stirder mot våra egna lagar (läs). Ingen större shock! Men aldrig trodde jag väl att de skulle få för sig att bestämma något så förbannat dumt och dessutom kränkande - och här kommer katolska kyrkan och abortmotståndare in! För EU har bestämt att ;'

"Ingen person, sjukhus eller institution ska kunna tvingas, hållas ansvarig eller diskrimineras på något sätt för att man vägrar utföra, underlätta, assistera eller utföra abort" eller "någon handling som kan orsaka döden för ett mänskligt foster eller embryo"

Alltså; sjukvårdspersonal och hela sjukhus kan vägra att utföra aborter om det strider mot deras samvete!

Deras samvete? WTF?!

Jag menar hur fan har dom tänkt då? Jag läser till ssk - och moral och etik ligger alltid på schemat och ska anpassas till alla vårdhandlingar som vi gör. Men alltid från patientens sida och aldrig från våran! Dessutom får vi aldrig låta personliga värderingar och åsikter påverka oss i vårat arbete eftersom vi då utgör en risk!

Alla människor - oavsett person - har rät till lika vård, och så är det bara!

Och vi får inte heller neka någon vård, inte ens om det är Pelle 43 som slog dig igår. Utan jobbar du på akuten och han kommer in, så är det bara business as ususal. Man måste borste från sig själv och tillgodose deras behov. Och är det något man har probelm med, så är man nog i fel yrke. ... Men, å andra sidan. Man jobbar sällan själv och vid sådana extrema situationer då man känner att man inte kan vara opartisk och att vården skulle kunna komma att bli lidande kan man såklart be en kollega ta över. Men går inte det, ja, då får man ta tag i det på bästa sätt ändå! [Dock inte sagt att man ska tåla vad som helst; hot, slag och kränkningar ska aldrig accepteras!]

Citat: "Du får vara mot abort om du vill, men jobba då inte någonstans där det ingår i dina arbetsuppgifter."

Alla har rätt till sina åsikter - hur dumma de än må vara - men jag har aldrig någonsin förstått mig på hur en abortmotståndare tänker. Okej, om det är väldigt sent i en graviditet och fostret är livsdugligt (fast då är det ju iofs inte heller lagligt), men inte under den tidiga fasen?! Ett embryo är ju mest egentligen en parasit, om man tänker efter - inte något liv.

Det är alla abortmotståndares favorit citat förresten; dom vill värna om liv.

Ugh, jag avskyr sådana där över-hypade-kristna-katolik-typer á la usa! Någon behöver banka in vett i huvudet på dom!

Jag undrar; vilket liv? Embryots, som i grund och botten knappt är något liv? Kvinnans, som mot sin vilja måste utstå en graviditet i nästan ett år? Eller, tillslut det oönskade barnets? Vems liv är det man vill värna om? Och varför? Har dom inte nog med sina egna?

70.000 kvinnor dör varje år som en driekt följd av illegala slaktaborter. Låter det som om man värnar om liv? För att inte tala om de som eventuellt tar livet av sig för att slippa undan. Vem bryr sig om dom? Just ingen va, speciellt inte om deras samvet är "rent" ang. aborten...

Och hur många tror egentligen att det är lätt att genomföra en abort? (Inte för att jag gjort det själv, men man kan väl föreställa sig?) Det måste vara bland det svåraste man kan göra rent emotionellt!

Och om man nu kan bestämma så här i den här frågan - kan man då dra paralleller till annat? Ska vi för att underlätta samvetet vägra behandla och ge vård till; mördare, hustrumisshandlare, muslimer, pedofiler, pirater? Eller gäller detta bara för att vi är kvinnor?

Kommentarer
Postat av: Djungelkvinnan

HEJA HEJA!!!!!!! Kan du inte publicera detta i en tidning??



Kram

2010-10-28 @ 14:58:58
Postat av: Josefin

Hihi! Kul att du gillade den! Men vilken tidning då hade du tänkt dig? :)



Kram

2010-10-28 @ 17:13:28
URL: http://dynasty.blogg.se/
Postat av: Djungelkvinnan

Alla som vill publicera den.. :)

2010-10-29 @ 20:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0