090904

Äntligen helg! Missförstå mig rätt. Jag gillar att skolan dragit igång igen. Men man är ju absolut inte van vid att ha 5 och 7 timmar långa föreläsningar, med minimala raster.

Det blev verkligen en kickstart iår. Kan vara bra. Intressanta ämnen också! Idag (och igår) hade vi exempelvis föreläsningar om infektionssjukdomar! Mycket intressant om du frågar mig. Bra föreläsare var det också. Och självklart kan vi ju inte ha en sådan föreläsning utan att ta upp ämnet influensa, och då också den "nya" svininfluensan. Och det var inte vilken tomte som helst som föreläste, utan en läkare från infektionskliniken på usö! Någon som alltså vet vad det handlar om...

Och denna influensa är inte ny, tvärtom H1N1 har varit här förr. Den är som vilken annan influensa som helst, med undantaget att den går längre ner i luftvägarna och kan orska stora problem där. Allra helst om man redan har infektioner eller av andra anledningar nedsatt immunförsvar! Är man i övrigt frisk, så är den dock som vilken influensa som helst.

Bör man då vaccinera sig? Ja, inte bara för att slippa bli sjuk men för att få stopp på epedimin. För om 80% av befolkningen vaccinerar sig så stannar epedmin av! Inga fel med det.

Dessutom kollar man mycket på Australien nu. De har redan haft sin influensa våg - där är det klart så att säga! Och där dog ca 80 personer, på en befolkning av 21 miljoner. Det man funderar på där nu är ifall det kommer en sk. andra våg, då det muterat lite och kommer igen. Det vet man inte än så länge, det kan komma och det kanske inte kommer någon alls!

Så det räknas ungefär med att ca 30 personer i Sverige kommer att dö pga influensan. Alltså inte jättemånga, men ett par stycken. Men jag undrar då, hur många dör inte av den vanliga höstinfluensan varje år då? Eller spelar dem inte någon roll då det mestadels är äldre människor och boende på olika vårdboenden? Bråkas det så mycket nu bara för att det är ynger människor som stryker med? Dålig humanistisk syn isåfall!

Jag kommer nog själv vaccinera mig. Mest för jag ska praktisera 6 veckor inom akut och primär-vård i höst, men också för att Patrick inte kan vaccinera sig (pga äggallergi) och han skulle egentligen behöva, då han tillhör riskgrupper. Och jag vill inte smitta honom om det skulle bli så...



Världen är bra liten ibland förresten. Och, what & aha-upplevelser är alltid roliga - om de är trevliga dvs.



Väntar fortfarande på myran. Är några dagar försenad nu. Den rosa chansade på idag, själv har jag sagt den 9e. Vi får se vad som händer och sker! It kommer ute när it vill : )

Kommentarer
Postat av: Lovisa Tekla Evelina♥

Usch alla influensor =/

2009-09-11 @ 22:23:48
URL: http://fotopic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0